Bakgrundsbild

Kungssalen i 3D

 

 

 

 

OBS! Fungerar bäst i vissa versioner av webbläsarna Firefox, Opera och Safari. Testa din webbläsare här.

Kungssalen

Det här är slottets mest påkostade rum. Här finns mönstrat kalkstensgolv, skimrande gyllenläder på väggarna och ett vackert dekorerat tak. Från en drakes gap hänger en ljuskrona som har varit uppsatt på samma ställe sedan 1672. Den kom hit från Melchior Jungs glasbruk i Stockholm. Glastillverkningen hade då precis nått Sverige från kontinenten.
Kungssalen ligger mitt i Wrangelvåningen, mellan grevens och grevinnans rumssviter. På makarna Wrangels tid kallades rummet för ”den dagliga matsalen”. På 1700-talet fylldes väggarna med porträtt av kungliga regenter och rummet började då kallas för Kungssalen

Stig in i Kungssalen!

Klicka på Play-knappen, för att aktivera 3D-visningen. Nu kan du titta runt i salen och zooma in på intressanta ställen. Klicka på siffrorna för att läsa mer om särskilda intressepunkter. Text på svenska finns nedan.

  1. Taket i Kungssalen är inte bara det mest dekorerade utan också det enda av slottets sjutton stucktak som är färglagt. Figurerna i taket representerar de fyra världsdelarna: Asien, Amerika, Afrika och Europa. Det var ett vanligt motiv i 1600-talets inredningar. I mitten av taket kämpar en man med en drake.
     
  2. Afrika
     
  3. Amerika
     
  4. Asien
     
  5. Europa
     
  6. Glaskronan har hängt på samma plats sedan 1672. Då var ljuskronan nytillverkad med färgat och ofärgat glas, både pressat och blåst. Glaskronans kristaller är inte längre genomskinliga utan mjölkvita. Under århundradenas lopp har glaset sakta börjat vittra sönder. Kronan har fått den så kallade glassjukan. Vid tillverkningen, på 1600-talet, blev det fel på proportionerna i glasmassan. Det orsakade en kemisk omvandling i glaset som ännu pågår.
     
  7. Målningen ovanför eldstaden visar en scen ur den grekiska mytologin, där Apollon låter döda Koronis, eftersom hon, fastän redan gravid med Apollons barn, har förälskat sig i Ischys. Barnet, Asklepios, räddas och ges till kentauren Chiron, som uppfostrar honom. I slottet finns många mytologiska motiv.
     
  8. Hedvig Eleonora av Holstein-Gottorp var gift med Karl X Gustav och mor till Karl XI. Detta porträtt målades någon gång mellan 1661 och 1675 av David Klöcker Ehrenstrahl. Det avbildar Hedvig Eleonora sittande med en liten hund i knät. På bordet till vänster ligger en kunglig krona.
     
  9. Johan III var kung av Sverige 1668-1692, efter att ha gjort uppror mot sin bror, Erik XIV. På målningen bär han  en guldbroderad dräkt med kappa och en spansk hatt med plym. ”IRS”, till vänster om hans huvud, står för Iohannes Rex Suecie, d.v.s. Johan, kung av Sverige.
     
  10. Från en av väggarna blickar Karl X Gustaf, Karl XII och Karl XI ned på besökarna. Porträtten är målade av dåtidens mest kända konstnärer Jakob von Sandrart, David Klöcker Ehrenstrahl och David von Krafft.
     
  11. Kabinettsskåpen var 1600-talets mest statusfyllda möbeltyp. Det här skåpet är tillverkat i Augsburg i södra Tyskland, runt 1645. I Augsburg gjordes de allra finaste kabinettsskåpen. Stommen i skåpet är furu som är fanerat med ebenholtz och elfenben. Dekorationerna på framsidan visar olika adliga övningar, hur man tränade för att bli en god adelsman och vilka sysselsättningar man skulle ägna sig åt. I lådorna kunde man förvara snäckor, brev eller till exempel blodiga skjortbitar som minne från stupade eller sårade anfäder.
     
  12. Gustav II Adolf i den så kallade Polska rocken. Under 1631 och 1632 bedrev kungen en kampanj för att bli vald till kung av Polen, som var ett valkungadöme. Det här porträttet var del i hans propaganda.
     
  13. David Beck var en holländsk konstnär och anlitades för att porträttera drottning Kristina. Han hade studerat för van Mierevelt and van Dyck.  Porträttet, från 1650-talet, avbildar en stående Kristina med ena handen på bröstet. I den andra håller hon en kvist med vita blommor. På en lapp kan man läsa " Drottning Christine, Original skänkt till Fältmarskalken Gr. C. G. Wrangel "
     
  14. Jean Baptiste Jules Bernadotte var Napoleons fältmarskalk när han fick erbjudandet att bli Sveriges kronprins, eftersom den svenske kungen, Karl XIII, inte hade några egna arvingar. År 1818 blev han kung av Sverige och antog namnet Karl XIV Johan. Han blev nära vän med Magnus Brahe, Skoklosters dåvarande ägare. Det här porträttet var en gåva från kungen till Magnus Brahe.